Saturday, June 8, 2013

Stilstaan (of -liggen)

Danae y la lluvia de oro


Dat je geld kunt verdienen door als model te werken is bekend. Dat je daarvoor maatje ribben tellen moet hebben ook. Als je een gewoon gezond lichaam hebt, zou je daarentegen nog steeds kunnen werken als model. Als schilders- of tekenaarsmodel dan. Want kwasten en potloden hebben geen moeite met welvingen. Sterker nog, dat geeft mooie schaduwen ;-).

Ik ben er niet achter gekomen wat je kunt vragen voor een paar uur stilzitten. Ik kwam op bedragen van een tientje per uur, van vijftig euro per uur en als het via een modellenbureau gaat van 1200 euro per uur. Met andere woorden: ik heb geen flauw idee.

Wat ik wel weet:
  • er worden zeker niet alleen maar Rubensvrouwen (of -mannen) gezocht, ik geloof dat overal wel vraag naar is;
  • je moet wel oppassen, niet alle oproepen 'model gevraagd' ogen even betrouwbaar. Ik geloof niet dat het verstandig is ergens in je eentje naar toe te gaan;
  • op de website kunstinzicht.nl vind je veel advertenties, niet enkel voor tekenmodellen, ook fotografie.
Bovenstaand schilderij is natuurlijk van Rembrandt, het ging me hier even om zijn wereldberoemde model: Hendrickje Stoffels. Zij is Rembrandts dienstmeisje geweest, zijn model en zijn werkgeefster... Dus je weet maar nooit waar het toe leidt.

No comments:

Post a Comment