Sunday, June 9, 2013

Zelfverrijking

En we gaan weer door op de besparingstips. Dit keer eigenlijk zoals de vorige hierover (cursussen volgen in het buurthuis) een verrijking op basis van besparing. Geestelijk rijk worden zonder de hoofdprijs te betalen.

En nu nog een flinke stap verder dan via de buurthuizen... Tegenwoordig kun je je namelijk inschrijven voor gratis universitaire studies.

MOOC. Massive Open Online Course. Open voor iedereen én gratis. Helemaal hot.

Op de site van de Universiteit Leiden staat dit:

In plaats van hoorcolleges zijn er korte videoclips van circa 10 minuten. Via oefenvragen en casusopdrachten kunnen deelnemers zich de stof verder eigen maken, en via discussiefora bediscussiëren met andere deelnemers. Wie de cursus en de eindtoets met goed gevolg aflegt krijgt een statement of accomplishment.

Geweldig initiatief. Dit betekent niet alleen dat je gratis een studievak (en misschien straks een complete studie) kunt volgen maar ook dat je dat aan een universiteit aan de andere kant van de aardbol kunt doen, zonder je balkon te verlaten.

Op deze site kun je een lijst vinden van alle 'open online courses' met daarbij prima zoekfuncties, je kunt namelijk niet alleen zoeken op onderwerp maar ook op duur van de cursus, hoeveel studietijd het je kost per week en via welke universiteit: MOOC List

Ik ga er overigens van uit dat de meeste studies in het Engels zijn maar ik las ook ergens dat er vertalingen zijn. Qua Nederlandse universiteiten doen volgens mij nu nog alleen Leiden en Amsterdam (UvA) mee, met ieder één vak. (Tip: De link van de UvA geeft ook nog in een filmpje duidelijke info over MOOC)

Ik ga later eens even browsen, misschien kan ik toch nog mijn studie filosofie afmaken en hoef ik daarmee niet te wachten tot ik er genoeg geld voor heb. Maar nu eerst maar even aan mijn huiswerk voor de cursus Spaans in het buurthuis :-).

No comments:

Post a Comment